Perawatan wajah

perawatan wajah | Tip perawatan wajah | kosmetik natural | wajah sehat bebas jerawat | wajah berseri dan bercahaya | Top 1 Oli sintetik mobil-motor indonesia | Top 1 Oli sintetik mobil-motor indonesia

Breaking

Senin, 25 Maret 2013

Sumber alam untuk kecantikan

STAILO

Sumber alam untuk kecantikan

Sumber alam untuk kecantikan


BAHAN semula jadi seperti lidah buaya dan bunga mawar sentiasa menjadi kandungan utama dalam penghasilan produk kecantikan.


KEBAIKAN sumber alam semula jadi telah dipraktikkan dalam rejim kecantikan sejak turun temurun. Ia diperakui secara lisan melalui petua-petua orang terdahulu, malah kini manfaatnya dipertingkatkan dengan kecanggihan teknologi. Terdapat banyak produk kecantikan yang berada di pasaran menggunakan bahan semula jadi sebagai ramuan utama.

Salah satu sumber alam yang sering digunakan dalam produk kecantikan ialah daun lidah buaya. Ia mempunyai kepekatan nutrien yang tinggi selain lengkap dengan kandungan air, vitamin dan lebih 20 bahan mineral. Ia memberi manfaat berkesan dalam perawatan wajah.

Gel yang terdapat dalam lidah buaya sebagai contoh mampu menghilangkan jerawat di samping memutih, menghalus dan melembapkan kulit wajah.

Bagi mereka yang ingin merasai kebaikan lidah buaya, campurkan ekstrak tumbuhan tersebut bersama air mawar dan oleskan ke seluruh muka selama 10 hingga 20 minit. Anda dapat melihat hasilnya melalui amalan secara tetap iaitu seminggu sekali. Atau, jika mahukan ramuan yang lebih mudah gunakan produk Gel First Aid Beauty (FAB) Aloe + Soothing yang diperkaya dengan bahan lidah buaya. Ia juga dapat membantu kulit terbakar akibat sinaran mentari secara berterusan.

Antioksida

Khasiat yang terdapat dalam daun teh melangkaui kesihatan tubuh. Kebaikan meminum teh boleh membantu kesegaran kulit wajah kerana mempunyai antioksidan yang tinggi. Selain itu, teh hitam mampu menangani masalah sakit jantung, barah dan melambatkan proses penuaan.

Sementara itu, campuran teh hitam yang telah dihancurkan bersama krim pelembap boleh dijadikan pupur dengan menyapu rata ke seluruh kulit wajah. Amalan itu menjadikan kulit mulus kerana kandungan antioksida dan vitamin E membantu menanggalkan sel kulit mati. Mineral yang meresap ke dalam kulit akan melancarkan perjalanan darah dan memberi kesan kepada kulit sihat dan berseri.

Manfaat campuran teh itu diperakui label Fresh yang memasarkannya menjadi produk Black Tea Instant Perfecting Mask yang memberi kebaikan kepada kulit wajah. Ia turut mempunyai campuran ekstrak biji buah laici yang meningkatkan kolagen wajah.


ANTIOKSIDAN yang terdapat dalam teh hitam membantu mengekalkan kesegaran wajah.


Selain itu, air mawar yang diambil daripada kelopak-kelopak bunga ros sering dijadikan bahan pelembap kepada kulit wajah. Kebaikan bunga itu telah digunakan sejak kurun ke-10 melalui penjualan sulingan air mawar sebagai bahan dagangan orang Parsi.

Selain itu, ia mempunyai sifat antiradang yang merawat iritasi kulit. Air mawar memiliki efek penenang yang boleh mengubati masalah stres, ketegangan saraf dan penyakit jantung. Produk Fresh memperkenalkan pencuci wajah menggunakan bunga mawar iaitu Rose Cleasing Foam yang mampu melembapkan wajah selama enam jam. Formula bebas sabun ini menggunakan air mawar asli untuk menghasilkan kompleksi kulit yang segar.

Tanpa disedari, gula perang sangat berguna kepada kulit terutamanya sebagai bahan pelulur. Ia kaya dengan vitamin B yang mampu merawat dan melindungi kulit daripada cahaya matahari dan masalah pencemaran lain. Ia bukan sahaja menjadi bahan pelembap malah mengekalkan tahap kelembutan kulit.

Jika ingin mencuba rawatan lulur di rumah, ambil tiga sudu gula perang dan sedikit minyak zaitun sehingga menjadi satu sebatian. Ratakan ke seluruh badan dan wajah selama 10 hingga 15 minit. Gosokan semasa proses pembersihan dapat mengecilkan pori-pori yang memerangkap minyak dan kotoran.

Basuh badan dengan air suam dan sapukan krim pelembap untuk mengembalikan kesegaran kulit. Mahukan kesan yang lebih baik, dapatkan produk Sugar Crush Body Scrub yang mengandungi ramuan limau, minyak kacang badam dan bijiran macadamia.

Kesemua produk boleh dibeli di butik-butik Sephora di seluruh negara. - HAFIZ AHMAD

Tidak ada komentar:

Posting Komentar